Fundusz NFOŚiGW

13 kwietnia 2023

PROJEKT ZREALIZOWANY W RAMACH PROGRAMU PRIORYTETOWEGO NR 3.9: OCHRONA ATMOSFERY ZIELONY TRANSPORT PUBLICZNY (FAZA I) – NFOŚiGW

MZK Sp. z o.o. zrealizowało projekt pn. Zakup 17 autobusów elektrycznych wraz z infrastruktura do obsługi bezemisyjnego transportu miejskiego, na którego realizację otrzymało dofinansowanie w ramach programu priorytetowego nr 3.9: Ochrona atmosfery Zielony transport publiczny (Faza I) w ramach programu realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Oprócz zakupu autobusów zadanie objęło infrastrukturę towarzyszącą – 17 punków ładowania na terenie zajezdni autobusowej oraz 5 ładowarek pantografowych na ternie miasta – na przystankach końcowych, przeznaczonych do ładowania autobusów.

Projekt został zakończony pod koniec lipca 2023 roku. Wartość przedsięwzięcia wyniosła: 49.359.900,00 zł (brutto). Koszty kwalifikowane (netto) to kwota 40.130.000,00 zł. Na jego realizację z NFOŚiGW pozyskano dotację w kwocie 27.255.200,00 zł netto i w ramach pożyczki, również z Funduszu pozyskano kwotę: 12.874.800,00 zł.

Głównym celem projektu jest wdrażanie działań wspomagających ograniczanie emisji zanieczyszczeń powietrza na terenie Gminy Miasto Grudziądz. Działania te polegają na zakupie nowoczesnego zeroemisyjnego taboru autobusowego z napędem elektrycznym wraz z budową infrastruktury niezbędnej do obsługi zakupionego taboru.

Realizacja celu już w tej chwili ma wpływ na zwiększenie atrakcyjności ekologicznego, bezpiecznego i efektywnego transportu publicznego (efektywniejsze wykorzystanie transportu zbiorowego poprzez polepszenie jakości oferowanych usług).

Dzięki zrealizowaniu zadań określonych w ramach projektu wycofano z eksploatacji 17 szt. autobusów spalinowych spełniających normę emisji spalin Euro II i Euro III. Średnioroczny przebieg wycofywanych autobusów wynosił ok. 30 tys. km. Łączna roczna praca przewozowa wycofywanych autobusów wynosiła ok. 530 tys. km, i została przejęta przez zakupione, nowe autobusy zeroemisyjne. Autobusy elektryczne są w głównej mierze eksploatowane na dedykowanych liniach komunikacyjnych, tam gdzie zlokalizowano ładowarki pantografowe, ale obsługują także inne linie, na co pozwala wysoka pojemność akumulatorów.

Tabor stacjonuje na terenie zajezdni autobusowej, gdzie, w ramach niniejszego projektu, zmodernizowane plac postojowy pod zakupione autobusy oraz wybudowano stacje tzw. wolnego ładowania.

Wraz z zakupem autobusów przeprowadzono szkolenia 40 pracowników Spółki (kierowcy oraz mechanicy).

Przewidywany efekt ekologiczny do osiągnięcia w połowie 2024 roku:

  • redukcja emisji CO2: 567,34236 [Mg/rok]
  • całkowita redukcja (uniknięcie) emisji [Mg/rok]:
    1. pył (PM10): 0,1091
    2. NOx: 5,0035